Halloween närmar sig

God dag!

Nästa vecka är det halloween. Förra året gjorde jag en halloweentårta med smak av choklad och hallon. Detta år vet jag inte vad det blir, men jag gillar spindelnät. Och färgen på härliga pumpor, kanske blir det något oranget.. När jag funderade över vad jag skulle dekorera tårtan med förra året, hittade jag massor med härlig inspiration lite varstans. Jag ville göra något kul som inte var allt för komplicerat. Så det blev spöken, spindelnät och spindlar.

Spökena är toppiga maränger med chokladdetaljer. Spindlarna spritsade jag i choklad och så strök jag över lite pärlemorglitter. Spindelnätet är vit choklad som jag färgat grå. Chokladganachen som har runnit över tårtans kanter, hade jag lite svart färg i, så tårtan fick lite mer kontraster. Ganach är choklad som smälts i uppkokad grädde, ibland tillsätter man även honung eller liknande och smör. Man kan också smaksätta ganachen med vad man tycker om, som till exempel kanel, chilli, hallonpuré med mera. Om du rullar tryfflar är det förmodligen på en ganach du gör det.

12 thoughts on “Halloween närmar sig

  1. Vad har du under chokladganachen? Skulle man kunna få hela receptet på tårtan? Min son fyller sex år nästa söndag och vill ha Halloween-kalas för sina kompisar. Han fick se din tårta på nätet och sa: – En sån tårta vill jag ha på mitt kalas! 🙂

    • Vad kul! En så fin komplimang att få av en 6-åring =) Receptet på tårtan har jag hållit för mig själv ett bra tag och tänkte fortsätta göra det. Men det som är under ganachen är en phiadelphiaost-kräm som jag även brukar använda när jag gör chokladfrosting. Den är enkel att göra men mycket god. Har skrivit receptet i ett inlägg om chokladcupcakes, men klistrar in det här (såklart behövs större mängd för att täcka hela tårtan, ta i mer florsocker om du tycker det behövs och mer grädde om det behövs) ”Smält 30 g choklad (70%-tig). Vispa 60 g phiadelphia med ca 0,5 dl florsocker, vispa väl. Blanda i den smälta chokladen och vispa slätt. Tillsätt 0,5 dl vispgrädde och vispa till önskad koncistens.” Hoppas det kan vara till någon hjälp =) Lycka till med tårtan! Hade varit kul att se resultatet!

      • Tack så mycket för hjälpen! Om resultatet blir bra så lovar jag att skicka en bild på den! Man är ju ingen supererfaren konditor direkt, men det är alltid roligt att prova.

      • Var så god! Det blir säkert bra så jag räknar med en bild *blink* =) det viktigaste är att man har kul när man gör det! Och att den blir god är ju också ett plus… =)

Kommentera

