Tips, rumstemperera ägg

Ibland behöver man rumstempererade ägg. Till exempel när man gör chokladmousse. Blandar du ner kall äggula i smält choklad får du troligtvis en stelnad massa… Eller kallt ägg i härligt krämvispat smör och socker. Smöret stelnar och den jämna smeten är inte jämn längre. Ibland gör det inte så mycket, ibland är det katastrof!

Jag vet inte hur många gånger jag har kommit på för sent att jag inte har tagit ut ägg i tid för att de ska hinna bli rumstempererade. Därhän kommer tipset. Tror jag såg det i ett Nigella-program för länge sedan.

Lägg äggen du vill ha rumstempererade i varmt vatten ca 10 min. Sedan har du ägg som inte förstör chokladmoussen!

6 thoughts on “Tips, rumstemperera ägg

  1. Smart, skulle ”rumsvärma” ett ägg i förrgår och väntade och väntade, då kom min pojkvän å sa varför lägger du det bara i varmt vatten, eller åtminstone knäcker det i ett glas.. 😀 Ägg är inte riktigt min grej, kan fortfarande inte koka ägg hahaha!
    Snyggt glas du har!

    • Haha, ja ibland behöver man andra för att komma fram till det smarta 🙂 Tack, det är från myrorna, där kan man göra riktiga kap, tror jag betalade 60 kr för 12 stycken. Det är ju inte ett tunt skirt glas precis men det är fint ändå 🙂

  2. Tack för tipset! Jag har märkt att äggen spricker mer sällan när man kokar dem om de är rumstempererade men jag har inte tänkt på det när jag gör dessert. Ska absolut prova det nästa gång jag gör chokladmousse. Fast det lär nog dröja…… annars lär jag väl äta upp allt av den också 😃

Kommentera

