Äppelpaj

I helgen var det kräftskiva. Jag hade fått äran att ordna efterrätten. Funderade länge på vad som skulle passa. Kräftis skulle vara hos Henriks föräldrar och där är alltid jättemycket god mat, så en alltför mäktig dessert var inte ett alternativ. Som tur var hade jag fikat på ett mysigt café i Lund tidigare i veckan och ätit en god äppelpaj där som jag ville testa. Den bestod av ett pajskal, någon form av fyllning (typ creme fraiche eller phiadelphiaost), äppelbitar och ett lager av någon sorts kanellock (liknade lite småkaksdeg men ändå inte). Så jag spejade runt på nätet, för att få lite inspiration till ett recept. Som tur var gick jag in på joyofbaking.com som är en helt fantastisk sida! Där hade hon ett recept (till och med en tutorial) som jag tänkte var ungefär vad jag siktade på. Funderade lite på hur jag skulle göra med det där kanellocket, men bestämde mig för att bara slänga på lite smuldeg i efterhand. Det går säkert bra att lägga på den redan från början. Eftersom jag var efterklok bakade jag av smuldegen på en plåt och strödde över i efterhand.

Äpplena i pajen på fiket var faktiskt inte så goda men jag fick prima äpplen från Sussis kompis trädgård och de var supergoda! Det var två sorter, en lite krispigare och en som var mer mosig. Bestämde mig för att ta av båda sorterna för en lite blandad textur. Tänkte ge ett tips om när man ska trycka ut pajdegen i formen; om du blandar ihop pajdegen till smulig koncistens (och inte till en hel degklump) så är det enklare att sedan bara sprida ut degsmulorna i formen till ett jämt lager och trycka dem på plats/ihop direkt i formen (se bilden nedan). Då behöver du inte heller överarbeta degen.

Till detta gjorde jag och Henrik en underbar vaniljsemifreddo. Koncistensen är underbar och jag vill kalla den vaniljglass trots att tillvägagångssättet är annorlunda!! Originalreceptet finns på Manuelas härliga blogg. Jag skippade mandelkrokanten som hon har i och testade att skära ner på sockermängden till 200 g. Det fungerade utmärkt och nästa gång ska jag se om det går bra med ytterliggare lite mindre. Glassen blir nämligen ganska söt.

Äppelpaj

Sätt ugnen på 225 grader

Pajskal

  • 130 g mjöl
  • 35 g florsocker
  • 0,25 tsk salt
  • 113 g kallt smör i bitar

I matberedare: använd knivbladsinsatsen och blanda samman de torra ingredienserna. Tillsätt smöret och mixa ihop till en smulig massa. Smörj en springform ca 24 cm i diameter och häll i den smuliga massan. Fördela smulorna över botten, lite extra i kanterna så att det räcker till att trycka upp ca 2 cm mot kanten.  Tryck samman till ett jämt skal. Ställ i kylen så länge. (Om du gör degen för hand så är enda skillnaden att du arbetar samman ingredienserna med fingertopparna istället).

Gör fyllningen:

  • 227 g phiadelphiaost original, aningen rumstempererad
  • 1 ägg, rumstempererat
  • 50 g socker

Kör osten krämig några sekunder i matberedare (eller med en elvisp). Knäck i ägget och häll i sockret. Kör igen till en slät massa, skrapa ner längs kanterna och eventuellt runt botten så att allt blir inblandat. Ställ åt sidan så länge.

Äpplen:

  • 4 äpplen, medelstora, gärna syrliga
  • 50 g socker
  • kanel efter smak, jag tog ca 1 tsk

Skala och klyfta äpplena i ca en cm tjocka båtar. Blanda med socker och kanel.

Smuldegstäcke:

  • 90 g vetemjöl
  • 1 msk socker
  • 60 g kallt smör

Smula samman till en grynig massa.

Ta ut pajformen från kylen och bred ut phiadelphiakrämen där i. Fyll på med äppleklyftorna. Strö eventuellt över smuldeg. Grädda i nedre delen av ugnen i 10 min 225 grader. Sänk värmen till 200 grader och fortsätt grädda 25-30 min till. Tills pajen är gyllene och fyllningen har ”stannat”. Den blev himla god och alla på kräftskivan gillade den!

Vaniljsemifreddo

  • 3 ägg
  • 2 äggulor
  • 200 g socker
  • 1 vaniljstång
  • eventuellt lite vaniljextrakt
  • 5 dl vispgrädde

Lägg äggen och äggulorna i en värmetålig skål. ”Byxa” vaniljstången och skrapa ur vaniljfröna. Mosa dem med lite av sockret så att de släpper ut lite extra smak. Häll sedan vaniljsockret och resten av sockret i skålen med äggen. Ställ skålen över en kastrull med kokande vatten. Vispa med elvisp 8 min (vattnet ska fortsätta koka under tiden du vispar). Tillsätt eventuellt vaniljextrakt och vispa ytterliggare 2 min. Tag skålen från värmen. Vispa grädden. Blanda ner den lite i taget i det fluffiga äggvispet för att få en jämn koncistens. Häll i en plastlåda eller bakform (passar utmärkt med en 2 L brödform i metall) och frys i ca 5-6 timmar. Om glassen ska stå längre i frysen är det bra om den får stå en liten stund i kylen innan den ska ätas, runt 20 min. Då blir den ännu krämigare och enkel att kula upp.

4 thoughts on “Äppelpaj

  1. Pingback: Fredagsmys med fika | Sockervisp

  2. Pingback: Glasstårta | Sockervisp

  3. Pingback: Godaste chokladglass på pinne | Sockervisp

  4. Pingback: 9 Citrussemifreddo med persimon | Sockervisp

Kommentera

