Butterkaka

I torsdags var det Hela Sverige bakar på tv. Ett program jag brukar titta på. Den tekniska utmaningen var att deltagarna skulle baka en butterkaka på två timmar. Jag blev så himla sugen på butterkaka så jag var tvungen att baka en dagen efter, dessutom tycker jag att det är kul att se om jag hinner på samma tid som de får på sig. Jag hann på två timmar, men måste ärligt erkänna att min glasyr hade smält om jag hade lagt på den inom de två timmarna. Så ja, jag hann med modifikation…

Kakan var faktisk inte butter alls. Det rätta adjektivet är nog istället god! Speciellt Maya åt, ja hon åt nog faktiskt en fjärdedel av kakan, bra jobbat! En sista bit blev kvar och det var tur för sedan kom ju Björn, så han fick en bit han med. Recptet är Birgittas butterkaka på recept.nu. Där var inget recept på vaniljkräm så jag letade upp (ett som var i liten skala) under tiden som degen jäste. Hittade ett på söta sakers sida. Gjorde bara halv sats. Jag mätte nog inte upp tillräckligt med potatismjöl för krämen blev inte så tjock som jag ville. Så jag redde den med lite extra maizena. I vanliga fall brukar jag alltid använda maizena när jag gör vaniljkräm och fördelen med det är ju definitivt att den inte blir slajmig när den kokar! Som man lärde sig på hemkunskapen så ska ju kräm kokt på potatismjöl tas från värmen så fort första bubblan kommer, annars blir den just slajmig… Räddade min vaniljkräm genom att röra ner lite vispgrädde. Dessutom skulle den ju bara ner i kakan…

2 thoughts on “Butterkaka

  1. Jag bakade också butterkaka, så gott alltså! Men egen vaniljkräm är för avancerat för min del, kör på fuskmarsan…kram

Kommentera

