Lyxig lunch

Härom dagen gick jag förbi affären Rötter i Malmö. Det är en jättetrevlig affär som säljer närproducerade varor á la säsong. Kantareller, rotfrukter, äpplen och mycket mer ligger i rustika trälådor. På hyllan bakom disken ligger det bröd och baguetter som ser så där härligt lantliga ut. Jag gick in och köpte ett av baguetterna och två päron. Tänkte att detta kan bli en riktigt mumsig lunch! Tog mig bort till Willys och handlade krämig blåmögelost, brie och sallad där. Sedan var det bara att montera ihop med ytterliggare några godsaker jag hade hemma.

Den ena baguettehalvan grundades med dijonsenap, därpå la jag en handfull sallad och sedan tomat och brie i bitar. Toppade det hela med basilika, olivolja och lite peppar. Funderade på om det skulle bli för många olika smaker med basilikan på toppen, men det smakade bokstavligen toppen!

Den andra halvan fick sig en smörsläng, sallad likaså och sedan små skivor av blåmögelosten och tunna skivor av de goda päronen jag köpt. Tanken var att det skulle toppas med några valnötter och några droppar honung, men jag upptäckte att jag inte hade något av det i vidare bra skick. Valnötterna var aningen fräna i smaken och honungen var kristaliserad så kommer att användas till te allena. Men det blev jättegott ändå. Tror dessutom att det var bra att jag skippade honungen för osten var inte så där salt som den kan vara ibland.

Tänk så gott det enkla kan vara!

6 thoughts on “Lyxig lunch

  1. Tack för den GODA lunchen! Måste erkänna att jag var skeptisk till dijonsenap, brie, tomat och basilika, men den blev min favorit!!!!!

  2. Har aldrig provat dijon, men med tomat låter det ju jättegott. De har verkligen bra färska kryddor på Rötter, vilken skillnad mot dem de har i ”vanliga” mataffärer, roligt också att få äpplena i papperspåse. Känns lite extra lyxigt..

  3. En komplimang till din fina blogg. Bilderna är väldigt snygg komponerade. Jag sprider din blogg bland de jag känner och några till. I kväll ska vi pröva kycklingreceptet. Hälsningar från Borps

Kommentera

