Emilias doptårta

Jag gjorde en doptårta, eller rättare sagt två, när lilla Emilia skulle döpas (svågers systerdotter). Tårtorna är lika den som jag gjorde till en babyshower, men så fick det vara eftersom jag gillar ballonger! Och de lyckliga föräldrarna sa heller inte emot kanske ska tilläggas. Jag fick fria händer när det gällde typ av tårta och det blev det en princesstårta där under nallen/kaninen. Jag gillar verkligen princesstårtor, de är så enkla men för den delen inte tråkiga i smaken. Mm, hallonsylt (som inte är för söt), smarrig vaniljkräm (med äkta vanilj) och mjuka bottnar som blir saftigare och saftigare för varje sekund! Tårtan är täckt med marsipan men dekorationerna är gjorda i sugarpaste.

4 thoughts on “Emilias doptårta

  1. Alltså helt ljuvliga tårtor, så fina. Hur ska man kunna välja haha.
    Jag tänkte att fina små babyfötter på skulle vara gulligt, ex dessa, bara exempel alltså http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=5353&kakburkenID=22b1295ad6212f1cee6d65d71b332338#large
    Hade det funkat? En ljusblå tårta med mörkare blå fötter? Och de där vimplarna med Emilia(n) på hade ju varit perffa! Tre härliga våningar, så en våning blir över till mig sen 🙂
    Allt annat ser ju mumsigt ut också, de där chokladgrejerna på pinne, åhhhhh, gott. Eller alla cupcakes.. Tror du jag kan baka något sådant själv eller är det för avancerat?
    Kram kram

    • Klart att du kan baka det själv!! Det är enkelt så länge du har tid. Du kan baka själva ”muffinsen” veckan innan och sedan frysa in dem. Sedan är det bara att vispa ihop frostingen och spritsa på muffinsen på själva dop-dagen. Du kan i och för sig spritsa dem innan också kom jag på nu, har ju själv frusit in cupcakes som har blivit över… Och tårtan med fossingar låter snyggt! Rent och enkelt! Har inte fot-formarna själv men kan ju införskaffa dem för de är nog kul att ha. Kraaam!

      • Jag vet inte hur du får till dina figurer? Måste man ha formar till det? Visade dig fötterna för mönstrets skull så man kanske kan skära efter det. Men behövs formar så behövs formar haha! Kram vi hörs

  2. Aha ockej, förstår hur du tänker. Jag kan testa att göra det utan formar, funderade först på det men tänkte att jag kanske inte kunde göra det lika bra, men kan absolut prova först ju!

Kommentera

