När det regnar som i Thailand

Lunchdags. Utanför fönstret regnar det, massor! Det ser riktigt ruggigt ut. Det är ganska mörkt i rummet, som om det är tidig morgon. Hade mamma varit här hade hon sagt ”tänd lampan”. Men det får förbli mörkt… Det passade i alla fall att göra en värmande lunch som påminner om varma dagar i Thailand. Dessutom regnade det ju en del där också. Hade ett öppnat paket kokosmjölk i kylen så det fick bli en liten vegitarisk gryta. Citrongräs, grön curry och chili fick sätta smak. Övar mig på att äta stark mat (starkt för mig är säkerligen inte starkt för dig…). Och glöm inte fisksåsen! Första gången jag köpte fisksås så gjorde jag misstaget att lukta på den. Jag var övertygad om att det var något fel på den och kastade hela flaskan. När jag köpte en nästa gång luktade den likadant och jag insåg att det var så den skulle lukta. Det konstiga är att den smakar ju inte alls som den luktar när den väl är i maten.

Jag älskar kokos, till min fars förtret. Men kokosmjölk i mat det gillar han. Det är så himla enkelt att göra en god gyta/soppa med kokosmjölk. Det är en ypperlig kylskåpsrensare!

Till den här grytan har jag använt (sopp-basen):

  • ca 400 ml kokosmjölk
  • ett ”bankat” citrongräs
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • ca 2 cm riven ingefära
  • ca 0,5 tsk grön currypasta (mer eller mindre beroende på hur stark pastan är)
  • fisksås (kan ta ganska mycket, smaka bara av i mellanåt)
  • en bit hönsbuljongtärning (uteslut såklart om grytan ska vara helt veg.)
  • salt
  • pressad citron, ca en halv

Låt detta puttra en stund så att citrongräset avger smak. Plocka sedan upp citrongräset. Jag brukar ta i citronsaften i slutet så att syran liksom är kvar. I Thailand använder de mest lime, men det hade jag ingen hemma så citron fick duga. Sedan är det bara att fylla på med vad du har hemma. Jag hade i en morot, en gul lök och två svampar i lagopm stora bitar. Hade några brysselkål liggandes i kylen också så tog sex av dem som jag strimlade. Låt allt bli genomvarmt (lägg ev. i löken och moroten lite före det andra om du inte vill ha det så ”al dente”). Hur mycket chili du har i är såklart också beroende på vad du gillar, likaså koriander. Har faktiskt börjat gilla koriander lite mer. Tycker inte att det smakar bara tvål nu. Jag brukar ta i chili i slutet för att det inte ska puttra med, tycker att det blir mindre överväldigande hetta då. Servera ev. grytan med ris.

Kommentera

