Kanelbullekaka i skogen

Vädret var det bästa på länge och vad passar då bättre än en härlig promenad och fika i skogen? Gjorde kanelbullekaka som jag inte har gjort på länge. Brukade göra kakan när jag pluggade spanska i Lund och sedan när jag pluggade i Malmö. Den är perfekt när du är sugen på kanelbullar men inte har ork eller tid att knåda och jäsa deg! Det ska vara gräddfil i enligt receptet, men det hade jag ingen så jag tog lite filmjölk och lite grädde. Det fungerade utmärkt!

Till en normalstor ”kranskakform”

  • 175 g smör
  • 2,5 dl socker
  • 2 ägg
  • 3 dl gräddfil
  • 4,5 dl mjöl
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 msk bakpulver
  • 1 krm salt

Fyllning:

  • 1 dl socker
  • 3 msk kanel
  • Några klickar smör att klicka över./

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en form med hål i mitten.

Vispa smör och socker vitt. Vispa i äggen ett i taget. Rör ner gräddfilen.

Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Häll hälften av smeten i den förberedda formen. Blanda sockret och kanelen till fyllningen och strö över hälften på smeten i formen. Fyll på med resten av smeten och strö över det sista av kanelsockret. Avsluta med att klicka över lite smör, är smöret kallt fungerar det utmärkt att hyvla över några skivor med en osthyvel.

Baka i nedre delen av ugnen 45-60 min, tills en provsticka är torr och kakan fjädrar tillbaka lite lätt.

5 thoughts on “Kanelbullekaka i skogen

  1. Tack för en fantastisk dag, alltid lika smyligt:)
    Tänk att ekorren fastnade på bild, d e ju inte alltid så lätt- har jag hört!
    Puss&Kram

  2. Pingback: Söndagspromenad på slottet | Sockervisp

Kommentera

