Systers kyckling med sötpotatis

Det här kycklingreceptet har min kära syster tjatat om hur länge som helst. Jag tyckte inte att det lät som så mycket för världen, men till slut gjorde jag det för att det enligt ryktet skulle gå så fort att laga. Och det gjorde det! Och sååå gott det var! Så nu får jag tacka min kära syster för receptet, vet inte var det ursprungligen kommer ifrån. Tack syster. Så här gör man:

Sätt ugnen på 225 grader.

Salta och peppra 4 kycklingbröst. Stek dem ca 3 min på varje sida så att de få fin färg. Lägg dem i en ugnsfastform, inte ihop utan med en del mellanrum emellan sig.

Grovriv en stor eller två mindre sötpotatisar. Blanda med 2 dl creme fraiche 34%. Salta, peppra. Riv ner önskad mängd ingefära, jag tog ca 3 cm. Riv ner skalet från en lime. Blanda ordentligt. Forma den rårivna massan, liknar coleslaw, med händerna till ”bollar” som läggs på vardera kycklingbröst. Sätt in i ugnen 20-25 min.

Servera med en god sallad!

6 thoughts on “Systers kyckling med sötpotatis

  1. Det var jättegott! Enkelt. Lätt att förbereda.
    Gästerna ringde idag och ville ha receptet.
    Dom fick din blogg adress.
    Tack för den goda äpplekakan igår
    Kram
    Sussi

Kommentera

